.::. Sir Wa Hazar .::.





بِسْــــــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم



pin...pin...neno...neno..


Salam Mahabbah Wa Rahmah

Sahabat dikasihi dan dirahmat Allah.. Semoga setiap gerak laku kita menjadi perhatian pencipta yang Sentiasa Memperhatikan dan Mencatat amalan perbuatan kita.



Hurm..."SIR WA HAZAR"??? tahukah antum?

Bagi antum/na yang masih lagi belum mengerti akan perkataan yang menarik ini, mari kita sama2 mengkaji maksud nya serta bagaimana penting "SIR wa HAZAR" sebagai antara element utama didalam BERUSRAH insyaAllah. SIR bermaksud RAHSIA manakala HAZARbermaksud BERJAGA @ BERWASPADA.


Walaupun nampak hanya seperti perkara yg simple namun saya kira isu ini agak berat di saat ketika dakwah menjadi satu perkara yang amat phenomenan di era kini. Menyebabkan unsur-unsur penjagaan dan juga kemanisan dalam berusrah ini sedikit dicemari dengan tindakan peribadi mahupun perasaan sendiri.


.::::.SIR wa HAZAR.:::.

Sahabat-sahabatku sayang, Sir ialah kerahsiaan. Hazar pula ialah kewaspadaan. Menurut sahabat saya kerahsiaan wujud kerana takut. Kerahsiaan dan berjaga @ berwaspada adalah penting dalam apa jua perkara sehinggakan ianya juga dititik beratkan oleh Rasulullah SAW sebagai salah satu strategi dalam berdakwah mahupun berperang.


Sir sebenarnya perlu untuk menjaga keselamatan gerakan dan sebagainya. Saya juga bimbang rahsia akan terbongkar dan akan menimbulkan satu ketakutan.


Sebagai contoh: Apabila saya mendengar ceramah-ceramah kadang- kadang dilarang mendedahkan fakta ceramah kepada orang lain. Jika saya mendengar ceramah tentang aqidah dan perjuangan sebagai contoh, atau jihad jalan kami, maka fakta ceramah tersebut adalah satu perkara yang rahsia dan harus dirahsiakan. Malah masih ada ceramah yang mana pendengar dilarang mencatitnya untuk menjaga keselamatan dancukuplah dengan hanya mengingati. Sehinggakan tempat juga dirahsia daripada pandangan umum. Jadi antum jelas bukan tentang sir wa hazar yang melampau.



Kenapa sampai begitu? Saya melihat, sir adalah strategi manakala hazar adalah satu perkara yang lebih penting.

Kesan daripada sir yang biasa diamalkan dalam kebanyakan gerakan ialah:

  • Dakwah tidak tersampai dengan lebih meluas lantaran maklumat ceramah dan program ditutup serapat-rapatnya.
  • Lahirnya ahli yang penakut dan tidak berani, bukannya melahirkan ahli yang bijak dan berani berdepan
  • Kefahaman tentang gerakan Islam tidak meluas sebaliknya bersifat eksklusif kepada ahli yang terpilih sahaja.

Apa yang perlu dirahsiakan sebenarnya? Maklumat atau hanya tanzim? Mengapa kita perlu takut sedangkan Hammas yang berdepan dengan kematian lebih berani menzahirkan gerakan mereka. Kerahsiaan yang terlalu rapat berlaku lantaran ketakutan yang menyelimuti. Kesannya hasil dakwah mahupun hak-hak orang lain yang sepatutnya sampai kepada mereka yang berhak. Hal ini demikian bagi mengelakkan daie mahupun pendakwah yang takut untuk meyampaikan sesuatu kerna taksub dengan konsep kerahsiaan.

Manakala bejaga-jaga @ kewaspadaan diamalkan oleh Nabi SAW namun dalam masa yang sama, banyak kali juga nampaknya nabi ‘menolak’ kewaspadaan. Baginda mencabar Romawi yang terlatih. Baginda menghantarkan surat kepada banyak kerajaan yang besar termasuk Hercules. Hasilnya, nabi dipukul berkali-kali.

Jadi saya pohon agar antum/na dapat memahami konsep kewaspadaan bagaimana sebenarnya yang diamalkan oleh rasul kita yang terjunjung.

KETUK MINDA AHLI SYURA DAN TANYALAH KITA NAK JADI AHLI GERAKAN YANG MACAM MANA....WALLAHUA'ALAM...saya brlindung kepada ALLAH Yg Maha Mencipta, Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui segala isi hati..


"Hendaklah engkau memperelokkan budi pekerti dan banyak berdiam diri, demi diriku dalam kekuasaanNya, alangkah semua makhluk mencontohi kedua-duanya"
-(H.R.ABU YA'LA)-
"Siapa yang berlatih kesabaran, nescaya Allah akan menyabarkan (menjadikannya sabar)"
~(H.R.BUKHARI & MUSLIM)~

1 comments:

Anonymous said...

benar.ana amat menyokong pndapat anti

Post a Comment