KEUTAMAAN MENANGIS SEMASA MEMBACA QURAN

Shadow Word generated at Pimp-My-Profile.com



Menangis dikala bertilaawah dan berzikir itu merupakan suatu sifat atau ciri kalangan 'Aarifin (Sihamba yang mengenali Allah); juga merupakan suatu lambang hamba-hamba Allah yang shaalih, dimana Allah SWT telah berfirman:
"Sesungguhnya orang orang yang telah diberi pengetahuan sebelumnya, apabila dibacakan Al-Quran kepada mereka, mereka tersungkur dengan muka mereka sambil bersujud.




Dan mereka berkata: "Maha Suci Tuhan kami; sesungguhnya janji Tuhan kami pasti ditepati."




Dan mereka tersungkur dengan muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyu." ~ (Al-Israa : 107-109)


Imaam Al-Qurtubirahimahullaah (rA) dikala menjelaskan Ayat 109 diatas, menulis: Ini merupakan suatu gambaran yang memuncak dalam menyifati ahli ahli ilmu (ilmuwan) dan memuji mereka; dan merupakan suatu milik yang tampak bagi setiap tokoh ilmu, dimana dia dapat menghasilkan sesuatu yang dapat menyampaikan ke mertabat ini, maka insan demikian akan takut, tunduk dan merendah diri dikala mendengar Ayat-ayat Suci Al-Quran.




Menurut Al-Qurtubi lagi: Dalam Ayat ini terdapat dalil yang mengharuskan menangis dalam sembayang ekoran takutkan Allah Ta'aala atau takutkan terjerumus dalam ma'siyat dalam Agama Allah; dan perkara demikian tidaklah memutuskan sembayang dan tidaklah pula memudaratkannya. (Ruju : Ahkaam Al-Quran (10:341)




Yang baik datangnya dari Allah dan sebaliknya dari insan ini... teguhlah insan ini kejalan yang benar.

0 comments:

Post a Comment